Żeń-szeń

Żeń-szeń

Żeń-szeń jest ceniony za swe uzdrawiające właściwości. Żeń- -szeń amerykański (łac. Panax quinquefoliwri), koreański (łac. Panax ginseng), wreszcie syberyjski (łac. Eleutherococcus senticosus, który w zasadzie żeń-szeniem nie jest, choć działa podobnie), różnią się nieco między sobą, ale wszystkie zwane są niekiedy „adaptogenami”, gdyż pomagają organizmowi w przystosowaniu się do różnorakich stresów. Do aktywnych związków w żeń-szeniu należą m.in. ginsenozydy oraz fitosterole. Wyciąg z żeń-szenia amerykańskiego bywa na ogół uznawany za środek uspokajający, a żeń-szeń koreański pobudzający; a w istocie oba gatunki działają energetyzująco i podnoszą wytrzymałość. Standardowy wyciąg z żeń-szenia zawiera 15 procent ginsenozydów.

Żeń-szeń może chronić mięsień sercowy oraz ścianki tętnic przed zgubnym działaniem wolnych rodników, chroni też komórki przed skutkami promieniowania. Poprawia też u mężczyzn potencję, przynajmniej w tym zakresie, który zależy od aminokwasu argininy, zwiększa bowiem uwalnianie tlenku azotu, niezbędnego do osiągnięcia wzwodu. Suplementy żeń-szeniowe zmniejszają podatność na alergie, a także stany zapalne, poprawiają pamięć oraz ułatwiają naukę. Liczne badania wykazały, iż są one w stanie powstrzymać powstawanie i rozwój nowotworów złośliwych.

Żeń-szeń syberyjski zawiera eleuterozydy, które, jak się zdaje, w sytuacji stresowej pobudzają do pracy nadnercza. Roślina ta redukuje zmęczenie oraz daje wytrzymałość, zwiększa odporność na infekcję, stymuluje funkcjonowanie układu immunologicznego. Znormalizowane ekstrakty zawierają 0,8 procenta eleuterozydów.

  • Jak przyjmować żeń-szeń

Żeń-szeń jest do nabycia w wielu postaciach: sproszkowanych korzeni, nalewek, wyciągów. Przeciętna dawka sproszkowanego korzenia to 2 do 4 gramów na dobę. Typowa dawka standaryzowanego ekstraktu waha się od 200 do 400 mg dwa razy dziennie. Możesz codziennie przyjmować żeń-szeń, jeśli chorujesz, odczuwasz przemęczenie lub skutki stresu; albo też jako suplement, wspomagając nim kompleksowy program zdrowotny.

Możliwe efekty uboczne stosowania tego silnego stymulatora roślinnego to m.in. nerwowość, bezsenność, drażliwość. Jeżeli czujesz się nadmiernie pobudzony, ogranicz dawkę suplementu bądź odstaw go całkowicie.

www.penisa.pl www.leczenie-grzybicy.pl www.candida-albicans.org